Success cases<

Carrefour Market

thumbnail bespaart jaarlijks
35% energetisch
66% financieel

Carrefour market is een formule van ruime, lokale, supermarkten, gespecialiseerd in verse producten. Voor een franchisehouder werden 4 winkels onder de loep genomen.

Tijdens de energieaudit, werd duidelijk dat afhankelijk van de leeftijd van de winkels en hun installaties, de rendementen sterk  verschilden en er geen eenduidige energiestrategie was op vlak van verbruiken.

De energieaudit gaf aan dat alle winkels naar dezelfde norm van verlichting diende te gaan, daarom werd in één winkel een nieuw verlichtingsconcept uitgevoerd, inclusief lichtstudie.

Om de aankoopkost van energie te laten dalen, werd er bij twee winkels een omschakeling gemaakt naar een middenspanningscabine, om zo de distributiekost te kunnen halveren, daarnaast werden er condensatorbatterijen geplaatst om de arbeidsfactor te verbeteren.

Ondanks het feit dat het koelsystemen van de winkels over de laatste technologie beschikte (CO2-koeling met warmterecuperatie) en de koelmeubels voorzien waren van glazen deuren, werd er toch nog een besparingspotentieel van 10% gedetecteerd op de vriesmeubels.

In een tweede fase zal er in een enkele winkel de condensor, die momenteel in de kelder staat, naar het dak verhuizen, om zo efficiënter te koelen maar ook meer façade te creëren die voor een beter winkelcomfort zorgt.

Voor alle investeringen werd er door E-Save verschillende offertes opgevraagd en staan we in voor de implementatie & werfopvolging.

Toegepaste services


Toegepaste technologieën


Actieve sector

Laat ons iets weten. We kunnen u vast helpen!